torsdag 15 november 2018

Ingen värme i elementen fjärrvärme

Nu när vintern börjar att göra sig påmind så har vi fått problem med värmen i huset. Vi har vattenburna element , med fjärrvärme. Hoppas på hjälp här för jag håller på att bli tokig på mina kalla element.


Jag har fjärrvärme och vattenburet enrörssystem från mitten av sextiotalet. Huset är en enpöansvilla. Har även en tillbyggnad med nyare element som förra ägaren till huset gjorde.

Elementen i nya delen blir varma snabbt och fint . Sep Att lufta elementen är enkelt, enklare än vad man kan tro innan man har provat. Det handlar helt enkelt om att släppa ut luft från elementen. Luft som hindrar det varma vattnet från att sprida sin värme.


Du luftar elementen med en elementnyckel. Luftningsventilerna ser lite olika ut, men det finns . Att värma ditt hus med fjärrvärme kräver inte mycket engagemang. Varmt vatten levereras till din fjärr- värmecentral genom rör i marken.


I fjärrvärmecentralen överförs värmen via två värmeväxlare.

Cirkulationspumpen ska nu gå för fullt och elementen blir varma. Mikael Stenbäck, Områdesansvarig på Stångåstaden, ger botips om värme och ventilation. En fjärrvärmecentral kan se ut på olika sätt beroende på när den installerades.


Varför måste jag fylla på vatten i fjärrvärmeväxlaren och hur ofta ska jag göra det ? Det är inte säkert du måste fylla på vatten - det kan variera från hus till hus. Vatten kan till exempel behövas när du har luftat elementen och trycket i systemet har sjunkit. Jag har ingen värme i mina element , vad ska jag göra? Inget varmvatten eller ingen värme 1. När man byter värmeanläggning töms en del av vattnet i ditt radiatorsystem ( elementen ), lufta därför lite extra de närmsta månaderna.


I Handbok för fjärrvärmecentraler kan du få mer tips och hjälp hur du sköter din fjärrvärmecentral. Behöver du hjälp med din . Ingen värme i hela eller delar av din villa? Här nedan följer ett felsökningsschema som du enkelt kan gå igenom för att upptäcka eller utesluta fel på din fjärrvärmecentral.


Din fjärrvärmecentral anpassar sig automatiskt efter utomhustemperaturen. När det blir varmare än 17° C utomhus stängs värmetillförseln av, och när det blir kallare än 17° C sätts värmetillförseln på. Du kan läsa mer om detta i foldern ” Hantering och skötsel av din fjärrvärmecentral ”. Jag får ingen värme på elementen.


Genom att optimera driften i fjärrvärmecentralen och uppvärmningssystemet kan du minska uppvärmningskostnaden med bibehållen komfort. Om du upplever att värmen inte fungerar som den ska, eller att du får väldigt höga räkningar, kan det vara så att inställningarna på dina element eller din fjärrvärmecentral behöver .

Ja jag kan ringa en fackman och allt är löst med en fet räkning. En annan person säger att man i princip ska tömma ur elementet på större mängder vatten. Eftersom jag är helt grön på området har jag helt godtroget testat bägge två varianterna (jag tömde dock inte ur elementet helt, men tog åtminstone ut typ liter) men inget händer rörande värmen.


I din fjärrvärmecentrals två värme växlare sker överföringen av värme till ditt radiatorsystem och till ditt tappvarmvatten. Det är alltså inte vårt fjärrvärmevatten som cirkulerar i dina element eller kommer ur din kran. Kontrollera temperaturinställningen på varmvattnet. Värme finns men inget varmvatten 1. Kolla om regleringen på varmvattnet fungerar. Tänk då på att lufta systemet.


Har du värme men inget varmvatten kan det hjälpa att kontrollera regleringen på varmvattnet och termostatblandarna. Har du anslutit dig till fjärrvärme via vår helhetslösning har du två års garanti på fjärrvärmecentralen och år på installationsarbetet. Kontakta oss så hjälper vi dig. Bott i hyresrätt i större delen av mitt liv och tycker att där det varit fjärrvärme i huset så är det alltid kallt så fort våren eller hösten kommer. Blir svinkallt i lägenheten nu t. Har varit neråt nollan flera nätter men det händer ingenting.


Köpte hus i somras, första huset. Uppvärmning är fjärrvärme. Fakturering varannan månad. Se Svensk Fjärrvärmes film, Lilla filmen om fjärrvärme , eller hur vattnet blir varmt i duschen?


Har du funderat på hur vattnet du duschar i på morgonen blir varmt? Eller var värmen i elementen egentligen kommer ifrån? Mer än hälften av Sveriges befolkning får sin värme från fjärrvärme.


Men vad är fjärrvärme då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg