fredag 5 oktober 2018

Normal elkostnad lägenhet

Fick precis första elräkningen för en full månad och blev lite förvånad över hur dyrt det blev. Tänkte höra lite hur mycket el ni spenderar och om ni. Otroligt hög Elräkning i nya lägenheten, tips. Elförbrukning lägenhet - Hobby, fritid och.


Siffrorna inkluderar elnätsavgifter, elpris . Vad är normal förbrukning?

Hur stor är egentligen den genomsnittliga energiförbrukningen i ett svenskt hem? Energikalkylen är Energimyndighetens beräkningsprogram och hjälpmedel för hushållen att effektivisera sin energianvändning. Har förstått att det kan vara olika om värme ingår eller ej men det skulle vara kul att höra om kostnaden på ett ungefär. Tänker mig att det bor en familj med ett antal barn i lägenheten. En genomsnittlig lägenhet med personer gör av med cirka 2kWh hushållsel per månad.


En lägenhet med personer gör av med cirka 3kWh per månad. Alltid har svaret och berättar även vilka delar som förbrukar mest el. I en lägenhet behöver man i regel endast beakta hushållselen inklusive tork och tvätt.

Det vill säga det som går åt till att tvätta och torka byk, matlagning, kyl och frys, ljus och olika apparater såsom datorer och TV. Variationerna elförbrukning i en lägenhet är stora beroende . Här är lite olika normal -årsförbrukningar i kWh (kan säkert vara till nytta för någon annan också): Kyl: 150. Nu vill jag veta vad ni tycker, verkar det här rimligt? När jag ringde elbolaget och ifrågasatte så påstod dom att vi har ovanligt låg energiförbrukning i vårat hem.


Har man flyttat från lägenhet till villa eller vice versa kan det ofta vara speciellt svårt att estimera elkostnaden korrekt. Det första och största steget du kan ta för att minska din elkostnad är därför att tänka om kring uppvärmning. Det blir över 5kr i månaden. Vi har ingen tvättmaskin, ingen diskmaskin.


Det enda som kan tänkas dra endel el är datorerna MEN känner massor som har . Jag är lite nyfiken på att se hur mycket andra spenderar på sin elförbrukning per månad (alltså enbart förbrukningen). Självklart påverkas förbrukningen också av faktorer som direktverkande el , bostadsyta och energiförbrukningen av dina vitvaror och elektronik. Men för att det ska vara enkelt att beräkna och förstå en normal elförbrukning går det att dela in konsumtionen i . Blivit snål på gamla dagar så man måste ju kolla vad en normal elkostnad ska ligga på :) månader. Dator och tv på samma tid.


Bänkdiskmaskin någon gång var tredje dag inget mer. Kyl och frys A-klass sprojlans nya.

Jag bor i en (hyres)etta på kvadrat och brukar få folk att höja på ögonbrynen ganska rejält när jag berättar vad jag har för elkostnader. Jag betalar elen kvartalsvis och mina räkningar brukar ligga på mellan typ 7och 9kronor. Uppdelningen av hushållsel i en.


Hur mycket kostar kWh el , med alla avgifter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg