måndag 20 mars 2017

Få bort statisk elektricitet

Okej, det här är kanske det tråkigaste ämnet till blogginlägg någonsin. Men det kan inte bara vara jag som håller på att bli GALEN för att cirka alla mina plagg är statiska? De klistrat sig, mitt hår lever sitt eget liv och det slår till . Så får du bort statisk elektricitet från kläder.


Slipp omaket med statisk elektricitet på kläderna för alltid med enkla knep som funkar i alla lägen!

Statisk elektricitet är oftast ett resultat av torkningen och vissa textilier tenderar att bli laddade lättare än andra. Såhär års, på vintern, när luften är kall och torr så besväras jag ofta av statisk elektricitet. Håret får jag styrsel med genom att spraya lite extra hårspray. Herremingud vad vidrigt det. Men ibland vill man inte tvätta kläderna, man vill bara ha bort elektriciteten.


Det är emellertid viktigt att du får personlig rådgivning, så att vi som experter på området kan ha hänsyn till just dina behov och produktionsförhållanden. Häromsistens fick jag frågan av Anna om hur man kunde bli av med statisk elektricitet i kläder. Nu läste jag en blogg där en tjej verkligen hade experimenterat grundligt med olika metoder för att få kläderna mindre statiska.

Har en liten fråga som någon säkert kan hjälpa mig lite med. Jag har ett problem att jag, på vårt nya kontor med våra nya stolar, lyckas ladda upp mig med massa statisk elektricitet hela tiden. Varje gång jag sätter mig på min plats, så kan jag nästan vara garanterad att få en rätt rejäl stöt så fort jag nuddar . Andra har säkert upplevt statisk elektricitet som uppstår i friktionen när man tar av och på vissa kläder. Ett ökänt material är fleece, eftersom det är mycket känsligt för just statistik elektricitet. Då kan man lätt få en liten stöt om man är oförsiktig.


Som tidigare nämndes är det vanligt inom industrin att man arbetar med. Få bort elektricitet i kläder? Hur får man bort statisk elektricitet från en klänning?


Du kan göra detta genom att vidröra. Ta av dig skor och strumpor så att dina fötter vidrör jorden, eller böja sig och röra vid jorden med handen. Då får materialen olika elektrisk laddning och det byggs upp en elektrisk spänning mellan dem.


Det här kallas statisk elektricitet. Om man sedan kommer i kontakt med ett ledande material, så som ett dörrhandtag av metall eller en diskbänk, sker en snabb elektrisk urladdning, som känns som en stöt, säger . Vad är statisk elektricitet ? Var lagras statisk elektricitet lättast? Drar material till sig damm som är elektriskt laddat?

Kan statisk elektricitet skapas utan friktion? Kan man få hjälp med statisk elektricitet ? För att statisk elektricitet ska kunna “byggas upp”, dvs. Typisk orsak är syntetmaterial, plaster, som gnids och får en allt högre laddning på ytan. Det kan vara syntetmaterial i kläder, eller i golv, stolar, soffor, bilsäten etc. Många har erfarenheten av att kläderna blir statiska efter en runda i torktumlaren, och det kan vara ganska irriterande.


En del använder sköljmedel för att förebygga statisk elektricitet , men enligt hemsidan eHow finns det också ett annat enkelt och billigt alternativ för att förhindra statiska kläder, nämligen . Och laserskrivare är beroende av statisk elektricitet för att samla upp färgpartiklar på sin trumma. Du ska ha en väldig otur om du ska få komponenter att gå sönder av statisk elektricitet , eftersom det krävs en rejäl uppladdning. I kylan bildas mer friktion än vad det gör under resten av året.


När två ämnen gnids mot varandra så blir de laddade med statisk elektricitet. När det är fuktigt i luften leder fukten bort denna laddning , och du får. Får stötar när håret är flygigt.


När jag och en kompis var ute i båt och fiskade såg han på. Det du beskriver kallas statisk elektricitet , eller gnidningselektricitet, och är precis som du skriver ingen sjukdom utan något vi alla upplever mer eller mindre ofta. Man kan bygga upp en stor laddning genom att gnida . Min klänning har dragit åt sig statisk elektricitet och sitter som klistrad.


Och jag har hört att hårspray ska ta bort statisk klistrikhet. Undvik dock att få vattenstänk på den eftersom det kan bli jättefula fläckar av det - speciellt på sidentyger. Ett större problem är att statisk elektricitet vållar stora produktions- och kvalitetsstörningar. Det enda riktiga sättet att bli av med detta problem är att få bort den statiska elektriciteten.


Här får du två smarta tips på att motverka eländet snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg