fredag 26 september 2014

Hur fungerar ac i bilen

Bra klimat i bilen är självklart för de flesta. Motormännen reder ut begreppen! Kondensorn sitter vanligtvis framför bilens kylare, direkt i luftflödet medans du kör och har en fläkt som används när bilen står still. Hur kan jag ta reda på om AC :n fungerar när det är kallt ute och jag står där hos en bilfirma eller privat bilsäljare?


Anslut burken till slangen, men rör inte kranen i detta läge! Anslut sedan snabbkopplingen till bilens lågtrycksport.

Snabbkopplingen passar endast på lågtrycksporten så det inte går att förväxla. Starta bilen och sätt AC reglaget på max samt fläkten på max. Läs av manometerns skala där ser du hur systemtrycket ligger . Inget direkt namn, bilen saknar då helt enkelt AC.


AC kyler enbart luften kall, hur mycket reglerar du själv. Med alla filter och ventiler och pumpar och cellpaket och köldmedier och och och. Kortvarianten Hela vitsen . I många bilar av nyare modell finns också luftkonditionering.

Luftkonditionering fungerar oftast enligt samma princip som ett kylskåp och en värmepump. En AC monterad i en bil arbetar under betydligt svårare förhållanden. Temperaturen i köldmedierören ger en ganska bra vägledning om hur systemet fungerar. Trycket i vila samt hur trycken förändras när systemet är igång, ger säker information för att diagnostisera de flesta förekommande felen på en AC. AC fungerar så kan en ac -service ge en ökad livslängd samt att du undviker onödiga kostnader och reparationer i framtiden.


Hur ofta bör AC -system servas och fyllas på? Det är enkelt att använda AC -systemet, men det behöver också service för att fungera effektivt utan problem som all mekanik. AC systemet fungera för att hela anläggningen ska fungera. Kontakta oss om ni känner er osäkra.


Hur fungerar klimatsystemet? AC :n i min bil fungerar om jag startar den och den står på tomgång. Den kyler alltså hur bra som helst på tomgång, men när jag åker iväg slutar den kyla. Efter vad jag förstår slår kompressorn ifrån. Någon som känner att den vet vad det beror på?


Det ska inte vara någon brist på köldmedia i den. Jag har köpt mig en bil som är utrustad med gudagåvan AC ! D Nu undrar jag hur jag ska underhålla min AC ?

Hur mycket det kostar att få den lagad beror på vad felet är. Sedan tidigare finns en miljözon som reglerar tunga fordon. Den används redan i dag i åtta kommuner. I miljözon krävs att bensin- och dieselbilar uppfyller utsläppskraven för Euro för att tillåtas.


Det gäller även för elhybrider, . Du kan lätt undvika onödiga kostnader genom att regelbundet göra AC -service på din bil. Utan kontroll av AC -anläggningen blir kompressorn och dess funktion förr eller senare försämrad. Den vanligaste orsaken till varför inte AC :n fungerar är att systemet är tomt på gas. Den här videon handlar om AC -service. Hondaverkstaden konstaterade AC - kompressorn, 16.


Spola rent AC :ns kondensor (framför kylaren) varje gång du tvättar bilen och byt kupéluftfiltret varje år. Då fungerar luftkonditioneringen bättre och det kanske räcker med att fylla på kylmedia någon gång. Stinker det i bilen när du slår på AC :n, luftkonditioneringen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg