tisdag 18 april 2017

Värmepellets byggmax

Pellets är en ren naturprodukt som består av spill från träindustrin, främst sammanpressade sågspån. Pellets används för uppvärmning av bostadshus och eldas i pelletspanna eller pelletskamin, det går även i det flesta fall att montera en pelletsbrännare på befintliga olje- och vedpannor. Snabbt, enkelt och till ett bra pris.


Både ved och pellets räknas som förnyelsebara energikällor och är dessutom smidiga och ekonomiska att elda me inte minst på vintern. För smidig och billig uppvärmningJämfört med ved kräver pelletseldning väldigt lite arbete.

Vi har både träbriketter och . Vedklyven levereras komplett med benstativ. Perfekt arbetshöjd tack vare det stabila benstativet. Med hjälp av vedklyv kan du förminska sågat trä till mindre vedträn.


Finansieringsmöjlighet, Fossjö Pellets. Mina står på pellets numera. Funkar jättebra, bara man vattnar ordentligt på det. Det är mycket lättare att mocka i än kutterspån.

Brukar lägga in 1-säckar i veckan och en säck kostar kr på Byggmax. Jag brukar lägga in en säck, skära upp den längs hela ovansidan när den ligger och sen hälla i en . Svensktillverkad kvalitetspellets som innehar alla de egenskaper som krävs av dagens brännare. Leverantör : Stenvalls Trä. Energimyndighetens Testlab har i två omgångar testat pellets för uppvärmning.


Alla de testade pelletsfabrikaten håller generellt en hög och jämn kvalitet. Testet omfattar de egenskaper som påverkar förbränningen. Jag har använt värmepellets från Byggmax. Jag fyllde en box med tio säckar, sen behövde jag inte fylla på förrän två månader senare. Jag blöter pelletsen med varmvatten.


Jag experimenterade med flera olika varianter av pellets och med att blöta och inte blöta, och detta tyckte jag fungerade bäst. Jag köpte i februari vita fina pellets inga spån, kanon pellets. Stora bulkförråd brukar innebära problem så enklast är att ha ett veckoförråd som man fyller omkring säckar i varje vecka. I Stockholm kan du ändå inte få tag i bulkpellets billigare än säckad pellets från Byggmax idag så förtjänsten med bulkförråd . Efter ett par månaders pendlande till ByggMax upptäckte jag att det jag såg som ett kap, dvs kilo för 2kr mindre var bara för att det egentligen var värmepellets och där . Re: abg varme pellets hos Jula.


Också bra :) ska testa den på cheapy nästa gång jag är i stan.

När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. Har nu kört med pellets från Laxå och varit nöjd med dess kvalitet. Nu missade jag att beställa i tid och köpte säckar på Byggmax då de hade ett bra pris. Men brännkoppen är fylld av aska efter bara ett dygn och . All pellets , all ved och all loggs.


Han har inte heller några garantier på att det finns ny pellets före kommande helg. Anledningen till frågan är att när jag skulle köpa pellets igår på min lokala bygghandel så var den slut. Så jag ska hålla ögonen öppna nu så att det inte blir billigare på klinte vill säga!


Skulle vara kul att prova det åt min häst ett tag, då mina andra djur har spån blandat med pellets , men den är dyr….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg