torsdag 20 oktober 2016

Brännjärn vedspis

Hos Spis och Kaminboden finner du reservdelar till vedspisar. Välj spismodell för att hitta den reservdel som passar er. Har en gammal vedspis , Näfveqvarn 1som inte använts på många år, men som jag tänkte fixa iordning.


Inspekterade den idag, och hittade inga. Reservdelar till vedspisen - Josef Davidssons Eftr.

Vanliga spistillverkare är: Husqvarna, Norrahammar, Näveqvarn, Ankarsrum, Norrhult, Bolinder m. Kokplattor och Spisringar finns under Tillbehör. Alla bilder innehåller en vattenstämpel med . Vi har massor av reservdelar till vedspisar. Vi försöker ha så mycket som möjligt i lager.


Vi kan också hjälpa er med att gjuta upp nya delar. Kontakta oss och berätta vilken vedspis du har och vad du behöver. Här säljer vi reservdelar och tillbehör till gamla vedspisar och vedkaminer från Husqvarna.

Om man vill ha en vedspis , vad gör man? Det finns en uppsjö av begagnade vedspisar och kaminer, samt en stor nytillverkning, så att hitta en vedspis ska inte vara så svårt. Mått och typ: Se bilderna. Betalning, senast fyra bankdagar efter aukt. Behöver du längre ti hör av . Idun Nr är utrustad med en.


Er nya Idunspis är försedd med den. Min vedspis saknade en viktig del, ett cisternjärn. Denna del sitter inne i eldstaden till vänster och skyddar godset på ytterväggen från att spricka. Gissningsvis har detta järn gått sönder och då fortsatte de och elda och väggen sprack.


På höger sida i eldstaden sitter ett brännjärn som skyddar ungen från att. Jag har en gammal vedspis av märke Husqvarna 427. Tyvärr är den i ganska dåligt skick och i behov av renovering. En sak som jag framförallt undrar över är brännjärnen som ska sitta längs med sidorna i själva eldningsutrymmet.


I denna spisen sitter någon form av tegelplattor i stället för vanliga brännjärn. Trasigt brännjärn = ryker in? Rostet, det vill säga gallret som veden ligger på, har deformerats av hettan, och brännjärnen - sidostyckena i eldstaden - har spruckit.

Det är ett vanligt problem, men eftersom roster och brännjärn ligger löst inne i spisen kan de lätt bytas. Om det finns delar vill säga. Till de vanligaste spistyperna nytillverkas . Se till att det sitter brännjärn i eldningsutrymmet och att det finns ett heltäckande lager med brännfast lera över ugnen.


Både järn och lera finns att köpa på nätet. Tegel är tungt och själva spisen väger en hel del. Bärhjälp behövs, står på andra våning i en garderob nu.


Jag tog reda på en gammal vedspis en gång, för att den var så fin och för att jag behövde den i ett hus som jag renoverade. Den spisen blev ett slags kapitel i mitt liv och först. Spisen föll ihop i en rykande hög, bestående av aska, sot, eldfast lera och brännjärn ! Där stod jag, med spisfronten lutad mot mina . Min gammelmorbror Tage var här en sväng för att titta på min vedspis.


Man vill liksom inte lägga pengar på att byta ut en järnbit till en vedspis. Det kanske är dags att ta bort ev invändig rost, utslitna brännjärn , fylla på med lera i taket på bakugnen och täta ev sprickor mellan skarvarna i spisen med . En gång om året bör man se över sin järnspis. Man ska då kontrollera om den eldfasta ungsleran, som skyddar det tunna ungstaket från att spricka av värmen, behöver bytas.


Vidare ska brännjärn och roster inne i spisen kontrolleras. Sotning av skorsten och spis ska man alltid vara . Har dessa sprickor ska de bytas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg