torsdag 19 mars 2015

Termostat till pelletsbrännare

Differensen mellan till och frånslag är ca 5°C. Termostaterna är växlande, dvs. Vid behov kan termostaten ändras till inverterad funktion ( kylfunktion).


Passar utmärkt till att styra en pelletsbrännare från en temperaturgivare. Vill man styra från temperaturen i toppen och botten av en ackumulatortank bör man ha TK1B .

Vad skall jag ha för termostat ? Ackumulatortankstyrning för pelletsbrännare ! Växlande kontakt ger större valfrihet för styrning. Denna dubbeltermostat används bland annat för styrning av pelletsbrännare och oljebrännare i vattenburna uppvärmnings-system. Tack vare en hysteres (skillnad mellan start- och stopp-temperatur) på . Elektronisk termostat till Effecta Pellets 2och Effecta Pellets 220.


Den elektroniska termostaten sköter driftsströmmen till pelletsbrännare under eldningen. Hej, Är det någon som använder termostat från E-kontroll ?

Den är ju ändå hyffsat kostsam så man vill ju gärna ha lite fakta innan eventuellt köp. Finns det ngt bra alternativ som har mer än grader hysteres ? På det flesta pelletsbrännare med extern termostat ska det kopplas annorlunda mot vad oljebrännaren hade. Fasen ska sedan komma in till överkokningsskyddet först. Därifrån ska den delas så att den går dels till fas på brännaren och dels till termostaten.


Hej, Har precis fått min brännare installerad. Nu kör jag brännaren och 500l. Min fråga är om jag skulle tjäna något på att byta till en annan termostat i laddomaten nu när jag kör pellets eller . PellX pelletsbrännare använder sig av en egen temperaturgivare för panntemperaturen istället för oljebrännarens termostat som en del andra fabrikat. Dock används oljebrännarens termostat som överhettningsskydd dvs. Jag hittade inget lämpligt dykrör på min panna . Pannans och oljebrännarens termostat innehöll även ett överspänningsskyd seriekopplat med termostaten.


Jag tankade i en säck med pellets och stack i skruven. Efter dryga tio mil i vårt hyrda Renaultskåp kom vi så fram till en kåk med en pelletsbrännare från Värmebaronen till salu. Lämplig för styrning av pelletsbrännare mot panna eller ackumulatortank.


TK1A har en temperaturgivare och ett relä. Inkoppling av brännare till pannans befintliga dubbeltermostat.

Om det inte är möjligt att använda brännarstyrningens temperaturgivare kan befintlig panntermostat. Brännarens starttemperatur ställs in på pannans. Så jag tänkte att termostaten hade fått fnatt så jag bytte den mot en iof gammal en (men jag vet att den funkar har haft på en annan panna) och efter de så är fortfarande samma problem kvar, ska nämnas att janfiren är ny sevrvad av återförsäjaren han va säker på att de va termostaten som va dålig , men de . Pelletsbrännare Calero 2har en enkel och robust konstruktion med få rörliga delar, vilket minskar underhållskostnader på sikt.


Standardskruv till bränslematningen. Askskruven kan anslutas till alla modeller från oss, dock måste brännarens dator konfigureras för askurmatningen. Nivågivare i pelletsförråd.


Larmmodulen ansluts till vilken värmecentral som helst . Färdig kopplad timer med magnet, och säkerhetstermostat, som ersätter de gamla spännings aggregaten, trafo till Maxi 50. Dragregulator som passar till Maxi pannor . Denna inkoppling är vanligast för pellets - brännare som alltid skall ha strömförsörj- ning för interna styrfunktioner. Relä brännare” i Laddomat 33P. Enligt schemat till höger.


Olje-, pellets - eller flisbrännaren skall alltid kopplas in med drift- och säkerhets- termostat (dubbeltermostat).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg