måndag 23 mars 2015

Bygga kamin

Sitter och skissar lite på en egen vedkamin i plåt med lite finesser som jag inte hittar på nån kamin på marknaden (i min prisklass i alla fall). Bygga kamin med cementrör? Installera kamin i ett redan färdigt hus?


Funderade också på att bygga en egen kamin , men jag köpte istället en tältkamin från Kifaru som jag tycker har bra funktion trots mycket låg vikt. Jag inser nu att jag inte skulle kunna bygga en egen kamin med så optimerad vikt som Kifarus kamin.

Jag har en ide om att bygga en kamin av en plåthink eller något annat som man kan återvinna. Hörde att det kan vara farligt att ta aluminium-rör till skorstenen för det kan bli skorstensbrand. Men man kan undvika det genom att bygga runt med lera så kan det brinna bäst det vill.


Med en inbyggd kamin blir skorstenen dold och bara den vackra eldstaden syns. Det går att bygga in kaminer i inner- såväl som ytterväggar. Kaminer är lätta och kan med rätt infästning till och med hängas på väggen – i alla fall vissa modeller.


Det ger ett luftigt och vackert intryck.

Går du i tankarna att bygga hus? Nöj dig inte med det begränsade urval av kaminer som du får i förslag från din husleverantör. Titta gärna på vår hemsida och besök sedan någon av våra butiker för att se de kaminer du fastnade för. En kamin ska upplevas och ses på riktigt. Eldas i och jämföras med alla andra . Har funderat på att man borde kunna bygga nån sorts värmekamin med ett gammalt oljefat och ett rör som går ut.


Men skulle behöva tips på hur jag ska bygga , man måste ju ha så att man kan plocka ur gammal aska och så. Kan man inte hitta en gammal kamin från ett armétält på öb? Jag skulle vilja ha en vedkamin i min verkstad. Just nu så värms den av spillvärmen ifrån vedpannan och acctanken, men det är inte mycket, det blir iofs inte så kallt här i södern, men ändå. Så jag tänkte köpa eller bygga en kamin.


Men det som stör mig en smula är att jag inte riktigt vet vad man kan ha till . Använd gärna vår mall för kontrollplan! Eldstäder har hög mysfaktor men nästan all värme smiter ut genom skorstenen. Se hur du bättre kan ta till.

Magnus monterar kamin och visar hur bygget av skorstenen går till inne i huset. Vi tittade på kamin igår. Det är något vi har idag, trivs väldigt bra med och känner att vi vill ha i huset också. Den kamin vi har idag är en Scanspis i 58-serien, med sidoglas. Vi hjälper dig att göra rätt val av kamin och ved.


Vi visar hur du monterar braskamin och skorsten, samt tänder och eldar korrekt. Att bygga kamin med skorsten i en vindsvåning är i praktiken samma sak som arbetet i ett småhus. Du ska tänka på 1) placeringen mot brännbara material 2) att du inte har undertryck som tar syre i rummet 3) att det är fritt fram för skorsten genom innertak 4) att göra ett säkert takarbete. Den stora skillnaden är planeringen . Det finns saker att tänka på vid vedeldning.


Du ska skicka in en anmälan om du vill installera eldstad som till exempel en kamin. Läs gärna mer på sidan i Boverkets broschyr Får jag bygga ? Om bygglov, rivningslov, marklov och anmälan. Vit öppen spis där det brinner . Sköna hem är en inspirationskälla för heminredning med mängder av inspirationsgallerier. Om du ska installera en eldstad eller rökrör så måste du anmäla det till kommunen. Det gäller även om du ska göra väsentliga ändringar i en befintlig eldstad eller rökrör.


I vissa fall krävs bygglov för installation eller väsentlig ändring. Vid installation eller ändring av kamin eller eldstad där det finns en skorsten. På planritningen markera du ut placeringen av din kamin eller eldstad med ett kryss.


Kamin , eldsta skorsten on Höörs kommun — Om du vill installera en ny eldsta braskamin, öppen spis eller rökkanal måste du först anmäla det till kommunen. När du ska installera, bygga eller ändra eldstäder och rökkanaler behöver du göra en anmälan till miljö- och byggnadsnämnden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg