onsdag 25 juni 2014

Skateåkning teknik

Fri teknik eller skate som det också kallas är en åkteknik inom längdskidåkning. Häftet Bli en Stjärna på skidorger dig praktiska träningstips på åkteknikens fem olika växlar. Under Material finns färdiga skyltar som är perfekta att använda vid tekni.


Här kan du få tips på vad du kan tänka på för att bli en bättre längdskidåkare i skate. Stilen populariserades i . Idrottaren stävar efter att göra rörelsen så avspänt och effektivt som möjligt.

Längdskidåkning är med sina två huvudtekniker klassisk och fristil samt med flera undertekniker för varje åkstil ganska komplex. Vi har på denna sida sammanställt lite filmklipp från som vi anser vara . Hela kroppen får sig en ordentlig genomgång då man använder sig av kroppens alla muskelgrupper. Här lär du dig lätt diagnonalåkning, något svårare dubbelstakning och den mycket effektiv fristilen, eller skate. Med rätt teknik i skidspåret . Träning: Jag är helt novis (endast ett par mil på samvetet med denna teknik ) på detta med skate men jag vill gärna lära mig de olika växlarna. Någon som vet en bra resurs som tar upp detta på nätet?


Jag brukar finna det mesta på nätet med detta finner jag inte.

Här hittade jag en film på som visar exakt de hyss jag har för mig i skidspåret. Killen i filmen har också en del övningar för att komma till rätta med dessa otyg, och jag ska ta och testa dessa på Ormberget någon dag. Skate - teknik tips film. Från början fanns det bara en teknik för längdskidåkning. Det är den vi idag kallar för klassisk stil.


Den andra tekniken kallas för fristil eller skate och där man benen i vinkel snett ut från centrum av kroppen. I grund och botten kräver båda teknikerna bra kondition, styrka i . Fin instruktion för dig som vill lära dig bättre teknik på skidorna. Instruktionerna för skatestilen är betydligt kortare än för den klassiska åkningen, då det egentligen är en enklare åkstil att komma igång med. Det fungerar så att man skjuter ifrån med ett ben i taget åt sidan och bakåt samtidigt som . Sverige , vilket kommer ge resultat för längdskidåkningssäsongen.


Anna undrar även om någon försökt sig på något annan teknik inom den ”fria” tekniken , alltså något annat än vanlig skate. Klicka nedan på det du vill lära . Det enda jag kan komma på är ju i början när man körde med en skida i spåret och skejtade med den andra, samt då Gunde Svan körde Gusav-Vasa-stilen med en lång stav. Det går, men de kan upplevas långa och lite klumpiga och det blir lite klurigare att hitta helt rätt med tekniken. Om man vill kunna göra lite både och, vad skall man ha då? Klassisk eller skate utrustning?


Det var en amerikan som tog skejtstilen till världscupen.

Bill Koch, som skulle kunna kallas för längdskidåkningens egen Jan Boklöv. I ett långlopp i Sverige hade Bill Koch sett åkare använde denna nya teknik , med skridskoskär. Det ledde till år av förvirring, . Personlig träning – Grupp. Utvecklas i skidspåret, få personlig träning i grupp och bli en bättre skidåkare. Bruksvallarnas Längdskidskola, teknikträning i grupp, klassiskt och skate varje onsdag på . Hahaha, ja det är först när man åker själv som man förstår att det som ser så lätt ut verkligen är så jobbigt.


När man ser eliten petar litet med stavarna och ändå åker fort, så förstår man att detta kräver sin tid innan teknik och balans är på plats. Här ger jag några enkla tekniktips för skate med längdskidor, samt bjuder på inspiration i ett filmklipp från Jormsjön. I Guiden för längdskidåkning har nu turen kommit till teknikfilmer i fri stil ( skate ) De filmer jag hittat är på engelska men instruktiva och fulla med bra knep. Lycka till med teknikträningnen . Northsport erbjuder teknik i skidor i Skellefteå med Klas Nilsson.


Teknik – Längdskidåkning skate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg