fredag 9 mars 2018

Byta cirkulationspump

Fråga 4: Är det så pass svårt att byta cirkulationspump att mem som regel bör anlita en rörmokare? Eller är det bara att stänga ventilen under och över cirkulationspumpen, skruva loss den gamla och skruva dit den nya pumpen. En elektriska biten har jag en kompis som har behörighet att göra. Byta cirkulationspump , frågor om utförande och. Byte av cirkulationspump - Fastighetsägarnas Energiakademi energiakademin.


Gamla och oreglerade pumpar som går dygnet runt och året om är riktiga energitjuvar.

Att byta till en modern . Kom in i badrumet i går och skutta upp i taket för att golvet va så kalt. Så jag börja med å kolla trycket ,ström,mm , Till slut komm jag fram till att pumpen låter inge mer Å där är ja nu. Om din cirkulationspump är av äldre datum är det förnuftigt att byta den. Med en ny energisnål pump finns det pengar att spara och du tjänar in dem på tre till fyra år. Men när jag kom ner i källaren till pumpen så var det första jag gjore att pilla på effektreglaget på radiatorslingans cirkulationspump.


Och tack och lov bytte ljudet frekvens och nivå. Kostar nog inga astronomiska summor och sitter ju med avstängnings nipplar. Borde ju gå att byta själv.

Ingår i en serie filmer som visar hur man hanterar vatten och värme i radhusen i Björkekärrs Radhus. Alltså måste jag byta pumpen. Cirkulationspumpen på CEdrar ju ca 93W dygnet runt, året runt.


Frågan är hur man bär sig åt för att hantera allt glykolvatten i systemet med värmeberedaren, c:a liter. Video - Grundfos utbytesguide. Kan det vara att cirkulationspumprn börjar ge sig? Om man skall byta antar jag det är bara att stänga vreden innan efter och sen koppla bort den.


Finns det någon pump någon rekommenderar. Fråga 2: om man vill rengöra silen i systemet. Det visar ett test som Energimyndigheten har gjort på en gammal cirkulationspump för flerbostadshus och jämfört med moderna tryckreglerade pumpar. Hej: Jag skall försöka byta cirkulationspump från det gammla systemet till det nya.


Bilden ovan visar den pump jag har nu och bilden nedan den pump som jag skall sätta in i stället. Men jag vet inte vilka slangar jag skall sätta på den nya pumpen. Vår Adria är ju som synes på bilden inte av allra senaste modell.


Någon som har gjort detta bytet och vet? Den är dock utrustad med alde panna och vattenburen värme. Dock hörs ett märkbart surrande ljud när den är igång, inte fruktansvärt störande, men . På min Aldepanna sitter cirkulationspumpen i expansionskärlet.

Lossar Du locket så följer pumpen med upp. Sedan är det enkelt att byta ut pumpen. Hälsningar Göran Hellman. Användningsmiljö, Inomhus.


Effektförbrukning, W - W. Max arbetstryck, Bar - Bar. Byt ut din cirkulationspump och spara 5kr om året. Vi vill byta hela pumpen, eller om det går, låta pumphuset sitta kvar och byta motorn. Pumpen bygger 120mm och sitter med 2-bultsflänsar. Kundens bifogade bild 1 . Med de nya effektiva pumparna som Grundfos har utvecklat kan det vara en idé att fundera på om du borde byta ut den cirkulationspump du har idag.


Detta på grund av den stora skillnaden i energieffektivitet hos de nya jämfört med de gamla. En energieffektiv cirkulationspump innebär att du kan både spara pengar och .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg