måndag 19 december 2016

Mura upp en öppen spis

Mura öppen spis med spisinsats? Här hittar du tips om murspis och gör det själv beskrivning om hur du murar en öppen spis med spisinsats, en sk. Vi har byggt och installerat eldstäder till Markus Näslund i Ö-vik, Börje Salming i Stockholm, murat och putsat spis i ”Sommar med Ernst”. Installation insats i befintlig öppenspis.


Såga hål i golvetbrEn murad spis är tung.

För att se om fundamentet under golvet skulle orka bära en ny eldstad sågades ett hål upp. Tre etage, enorm terrass, öppen spis , kakelugn, platsbyggt kök, två entréer, takhöjd på meter och vackert ljusinsläpp är bara några av alla unika detaljer i den . Frimurade öppna spisar – vår specialitet. Många vill ha en frimurad spis gjord på plats, där den blir som en del av en vägg eller som en naturlig del av rummet.


Att mura upp öppna spisar utgör en stor del av de arbeten vi utför. Frimurningar kan göras på en mängd olika sätt och murningen bidrar med att sätta en personlig . Vi (maken och svärfar) byggde vår öppen - spis i höstas.

Vem vill inte ha en sprakande brasa som hett sällskap när höstmörkret sänker sig därute? Så här gick det till när vi byggde en murspis som är både. Standard License. Går Ni omkring med tankar på en murspis eller öppen spis ? Då kan Daniels Mur och Puts i Stockholm hjälpa Er med det.


Vi kan bygga upp öppna spisar, mura in spisinsatser av järn, sätta ihop färdiga byggsatser samt renovera alla gamla befintliga objekt. Form och design bestämmer. Vi kommer in det läget snickarna har fått rätta till sin vägg, de har fått öppna upp ett hål så jag kan börja mura brandväggen som blir som ett T, den skall sedan hålla uppe fundamentet på övervåningen, och sedan skall skorsten fortsätta ovanpå fundamentet. Det är tänkt att öppna spisen skall muras emot den raka väggen till . Jag har just köpt ett hus, och häromdagen nämnde jag för min svåger att jag funderade på att mura en öppen spis.


Hans hånskratt ekar fortfarande i mitt bakhuvud. Den går neråt bakom spisen och i en sväng under spisen och sedan upp och ut i skorstenen. Dessutom skall det finnas . För övrigt är det inga problem att mura en öppen spis själv. Jag rev ner vår otäta kakelugn som stod i vardagsrummet och återanvände lerbruket och stenarna som var hyfsat hela och mura en öppen spis med en keddy kassett i.

Projekt: Att mura en modern öppen spis. Men inte en gammal traditionell som äter upp inneluften, ryker in och kastar aska på golvet. Gärna en modern med glaslucka som går att se från flera håll än ett.


Inga krusiduller eller ornament vill vi ha. Vi hittade en fin insats hos Spartherm . Det finns skorsten som vi ska låta provtrycka men de tidigare ägarna påstår att den fungerar utmärkt, och har flera fungerande kanaler. Min fråga är således vad det skulle kosta om ni . Jag behöver bra information när det gäller att låta mura upp en öppen spis i ett 50-tals 5-planshus med källare. I huset har installerats annat uppvärmingssystem så murstocken står kvar men används inte.


Min tanke är att kunna värma upp murstocken ibland och gärna huset också samtidigt. En helt ny öppen spis är en stor investering. Den behöver byggas upp från grunden, sten för sten, eller i alla fall del för del. Moderna öppna spisar kommer ofta i byggsatser i leca eller liknande material, vilket underlättar för den som ska bygga spisen. Oavsett hur stora delarna är, är det viktigt att spisen.


Har kommit över en Keddy-kassett, alltså en insats i gjutjärn till en öppen spis ! Då den gamla gjutjärnskaminen jag har i båten börjar se sina bästa dagar så är det dags för ett byte. Men nu funderar jag på hur jag ska bygga upp själva omslutningen av kassetten. Ibland hjälper det att laga en trasig skorsten genom att mura dit lösa stenar och göra nya fogar.


Vi murar skorstenar eller installerar typgodkända modulskorstenar. De hade beställts för att bygga upp en mycket dyr eldstad hos Jan Pedersen. En eldstad bestående av en spiskassett och en öppen spis , som skulle värma upp hela tillbyggnaden.


Men oturen var framme och hantverkarna tappade den dyra marmorn så att den gick sönder. När de sedan ville limma ihop bitarna, sa Jan .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg