onsdag 21 februari 2018

Jordvärme forum

Vi tänkte installera en IVT Twin 495. Jordvärme vs bergvärme - skillnad? Bergvärme eller jordvärme ? Står i bgreppet att beställa värmepump.


Skillnad bergvärme och jordvärme ? Hela trädgården blev förstörd så vi.

Så kan man lägga jordvärme så blir det billigare. Vi har bergvärme sedan ett år. Sök och lär dig lite på nätet, finns forum för bergvärme.


Läs en tråd där någon med . Någon som installerat berg- eller jordvärme ? Du som har BERGvärme eller JORDvärme ! Har funderingar på att eventuellt ordna med jordvärme framöver. Har gott om yta att lägga kollektorslang på.

Hur mkt slang får man ner på . Men vi har sedan år tillbaka jordvärme och den funkar perfekt. Jag får bryt på att jag inte har råd att laga mitt värmesystem. Planen var att installera vedpanna i källaren, och byta ut min kökspanna.


Rörmokarens offert fick jag bara ett hysterisk skrattanfall av. Så nu är alternativen: 1. Installera vedpanna själv Installera jordvärme själv. Min fråga är: Vad kostar delar till . Hej jag undrar hur jordvärme fungerar.


Men han säger att det spelar ingen roll. Så hon jag eldar så att . Du har säkert hört talas om jordvärme , ytjordvärme eller markvärme. Kärt barn har många namn och samtliga är en benämning av samma energikälla. Denna typ av system hämtar energi från lagrad solvärme i marken, vilket gör att det fungerar lite som “horisontell” bergvärme. För att ta vara på den lagrade . Som jag förstått det så blir jordvärme oftast billigare.


Dock skulle jag vilja göra så mycket som möjligt själv då det blir ganska dyrt, tänkte ex. Har ni upplevt mycket krångel?

Och största frågan hur mycket elförbrukning per månad har ni? Alltså vad blir driftskostnaden? Många frågor säkert flera som jag redan glömt. Det är inte att tära på jordens värme, man bara flyttar den lite. Vad gäller ac-anläggningar, så minns jag att Sidney i Australien fick några grader varmare utomhus, eftersom . Har en åkerplätt 30m ifrån huset med bra markförhållanden för jordvärme.


Dock tycker jag det blir mycket jobb med återställning efteråt. Skulle tro jag behöver minst 500m slang och borrhål runt 175m. Borra är väl dyrare men marken blir ju så gott som orörd. Jag har dock en liten undran, hur djupt växer rötterna? Kan rötterna orsaka läckage om de komer . Jag är helt okunnig om hur djupt träd och buskar går ner i jorden och hur aggressiva rötter kan vara.


Förstår att det är olika på olika växter. Vet någon någonting om detta. Har jordvärme nergrävt på i stort sett hela tomten. Ledningarna går en meter under markytan. Längd på kollektorslang, ……………….


Finns det särskilt aggressiva träd och. Annat ange vad …………………………. Om en ytvattenvärmepumpanläggning ska installeras gäller det enligt kap § miljöbalken (MB) ett generellt strandskydd intill 1m från strandlinjen vid medelvattenstånd.


Söker du mer i ämnet hittar du mycket om du startar sökningen från Forumets startsida, välj t. Har för egen del långt mellan pool och vvx.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg