onsdag 29 april 2015

Mjuklöda kopparrör

Jag har försökt mig på konsten att mjuklöda hårda kopparrör med gasol och brännarmunstycke, men det ser ut som skit i mina ögon. Mjuk eller hårdlöda kopparrör. Men tänk på att det inte är lämpligt att använda öppen eld överallt. Hårdlödning är den vanligaste fogningsmetoden för kopparrör.


Förtfarandet innebär att spalten mellan rördelarna fylls med lod genom kapillärverkan. För hårdlödda fogar kommer även fabriksstillverkade rördelar till användning.

Sammanfogning av kopparrör. För att fogen skall bli bra . Kopparrör kan fogas antingen genom lödning, med mekaniska, så kallade klämringskopplingar,. Klämringskopplingar finns i flera olika fabrikat och utförande. Conex, Kuterlite, Vatette och FPL.


Precisionen i en sån bockning blir ju som. Har provat att handbocka både mm och mm hårda kopparrör och dom blir väldigt ovala i bocken utan dragdorn, inget som jag skulle godkänna . UxRqre Förutom alla möjliga andra gör det själv-jobb är varmluftspistoler väldigt behändiga för.

Lär dig att koppla kopparrör med mjuklödning på rätt sätt. Gjorde ett försök att löda på en bit kopparrör på vad jag tror är en 2-vägs gaskran i mässing, men funkade inge bra. Har tidigare testat att löda ihop två kopparrör och gick hur fint som helst men nu ville inte lodet fästa utan rullade bara av. Gasolbrännare Tennlod med silver.


SV: Mjuklödning av kopparrör. Tycker mjuklödning är kanon enda gången jag använder hårdlödning är om man inte kan få bort allt vatten räcker med droppe så går det inte mjuklöda. Undrar hur mycket det skiljer i hållbarhet men misstänker att skarven . Värmapump hemmabyggd ispinne med 18m 22mm kopparrör och 8mkopparplåt. Ursäkta en nybörjare på detta men min fråga är om det är ok att mjuklöda kopparskarvar med tenn och gasolbrännare istället för att använda klämringskopplingar för att spara pengar ? Tackar för svaret men solfångarna jag har på taket är mjuklödda med mm kopparrör mellan stripsen.


Eld skrev: Hårdlöder gör man med svets (=acetylen och syrgas) propan duger inte till detta. Har men bara propan så får man nöja sig med att mjuklöda. Vilket iaf för synliga skarvar i lågtrycksystem är helt ok i min mening.


Temperaturen är väl knappast ett bekymmer i ett vanligt värmesystem då mjuklod inte . Om du ska mjuklöda så skulle du haft något sådan här. Någon som har några bra tips om vad som är viktigt vid hårdlödning (typ allt). Har för avsikt att löda koppar-koppar. Silverfosforkopparlod används vid hårdlödning i rördetaljer och plåt av koppar samt mässing och i viss mån stål. Produkten finns både utan silver och . Gemensamt för både hård- och mjuklödning är att lodet tillförs mellan ytorna som ska sammanfogas . BAUHAUS har ett stort sortiment av kopparrör och klämringskopplingar.


Här finner du även alla koppling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg