fredag 24 februari 2017

Mura en bakugn

En bakugn med normal ugn tar i anspråk en yta som motsvarar 2xm. Att mura en liten bakugn ger inte den funktion man önskar. Vi skall visa ett skräckexempel på när folk försöker efterlikna det gamla hantverket. Här har man byggt en ugn utanför murstocken och vi ser att sprickor har bildats lite där och här.


Vi valde att mura delar i kc-bruk som vederlagen är men ugnsvalvet i lerbruk och ärilen.

I detta projekt ingick att glidgjuta rökkanaler som fanns i väggkonstruktionen i fastigheten, bara m långa. Ett projekt som skulle kräva experter på sin sak. Samtidigt så dyker ett annat projekt upp, en bakugn av större modell i en . Bakgrunden är att vi hade en gammal bakugn på gården som gav upp en natt och rasade in.


Eftersom jag är byggnadsarbetare (snickare) så kom jag på den iden att mura upp en ny själv. Med en välisolerad stenugn kan du laga all slags mat utomhus. Här visar vi hur du bygger en pizzaugn som är fantastisk på att hålla värmen.

Bakugnsboken är en bok om hur du murar din egen bakugn. Den är en handgriplig guide till hur man murar en västerbottnisk bakugn , hela vägen från den första stenen till den första tunnbrödstöpan. Muraren Bo Dahlgren är den som håller i brukssleven och delar med sig av hela sitt gedigna . Valvet skapar ugnsrummet och ska klara de stora påfrestningar som det utsätts för vid uppvärmning och avkylning.


Genom att mura en bakugn ska jag undersöka problematiken kring valvets konstruktion. Vad ger byggnadslärorna för information om bakugnens uppförande och vad . Bakugnar muras vanligast med tegel, men här nere på sydostkusten är graniten vanligare. Det krävs kunnigt folk för att bygga en bakugn.


Letade på Internet och fann den här informativa sidan. Stega mellan bilderna när de bygger en bakugn på Axebo och se hur bakugnen muras upp. Jag roades också av att läsa de inledande kapitlen om en murares liv och karriär. Det är med respekt man förstår hur mycket erfarenhet, tid och engagemang som behövs för att man ska bli mästare i sitt hantverk.


När jag läst boken visste jag att även jag kan mura mig en bakugn ! Möjligen med lite mer möda än mästaren . Så här byggs en professionell stenugn upp från grunden till färdig ugn klar för leverans till dig.

Jag funderar på att bygga mig en bakugn för att baka bröd och tillreda mat. Sitter och funderar på hur jag ska bygga den och tänkte att ni har några synpunkter. Jag tänkte gjuta ett bord och ha som grund. Re:Bygga vedeldad bakugn. Skriver examensarbete om bakugnar och är på jakt efter litteratur.


Vill du skriva vilken finsk bok du funnit. Jag har planerat att göra detta så fort jag får ti vilket innebär tidigast nästa sommar. Måste göra en del markarbete först. Min tanke år att använda lokal lera, och mura upp den mot en form av trä, som sedan helt sonika eldas bort.


Det svåra är att få leran . Någon här inne som har gjort det och kan bjuda på lite bilder och allmän info? Jag har murat lite skorsten och murverk förr och satt en kakelugn mm. Murbruk till bakugn utomhus? När VF kommer på besök har de just börjat mura valvet till ugnen. Peter Enquist, som har byggt ett flertal ugnar tidigare, ger instruktioner medan de övriga besökarna hjälper till med att knacka tegelstenar och mäta upp avstånd.


De tiotal personer som har samlats är medlemmar i Byggnadsvård Värmlan . Tillsammans med muraren Bo Dahlgren håller Fredrik Petrusson på att sammanställa en bok om hur man murar en bakugn. Boken planeras utkomma i början av juni detta år och den kommer att finnas till salu i vår butik. När man så tog hål i väggen så visade det sig mycket riktigt finnas en bakugn bakom väggen. Det var kanske enklast och man tyckte väl inte man behövde en jobbig och vedförbrukande bakugn när man hade en ny modern och vedsnål vedspis. För att inte behöva mura upp från grunden gjuts en platta ut.


Jag hade tänkt gjuta en enhetlig betongplatta under spisen men upptäckte att en av ”golvets” dekorativa slingor delvis skulle ha gömts så jag valde att mura ugnens ”ben” direkt från de betongplattor som vi har som golv i lusthuset. I grundläggningsskedet av lusthuset var vi noggranna med att vibrera gruset . Vi har kompetenser inom de flesta områden. De som arbetar med oss i Ö-vik, Kramfors, Härnösand och Sundsvall skulle uppskatta ett tillskott i gruppen av kompetensen murare.


Vi behöver någon i närheten av Sollefteå som kan mura en bakugn av gammalt snitt. Var med och mura upp en traditionell västsvensk bakugn ! En traditionell bakugn är fantastisk, inte bara för att baka bröd i utan också till pizza m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg