tisdag 7 februari 2017

Spilloljebrännare

Jag håller på att konvertera en gammal Bahco dieselbrännare till att gå på spillolja. Maskinen gick att köra på. Att få en låga att brinna lika vackert i ett slutet rum va inte lika lätt märkte jag. Detta är alltså min gamla.


Clean Burn, världens mest sålda alloljepannor. Pannorna har en effektiv alloljebrännare som klarar de flesta biologiska, animaliska och mineralbaserade oljorna.

Tillverka spilloljebrännare Bosta hem och trädgård. Dessa verkar var någon form av hemmabyggen från Helsingborgstrakten. Funkar kanon startar och stannar som en vanlig brännare. Ja jag vet att man inte får elda spillolja men jag provar bara. Trots det säljs spillolja och används i alloljepannor eller pannor utrustade med alloljebrännare.


Jag har för mig att jag mätte upp värmeeffekten till 39kW, verkningsgraden va om jag minns rätt, ganska dålig med andra or men spillolja är billigt smile. Kanske därför dom använder tryckluft till spilloljebrännare för o få jämnt tryck. Känns som svårt att få någon säkerhet inbyggt i .

I andra länder används de som spilloljebrännare men med rådande lagstiftning i Sverige är det förbjudet. I mitt garage som jag delar med ngr vänner så har vi idag en grundvärme på 5grader som ingår i hyran, men vi har oxå ett dieseldrivet så kallat kokkoverk som är mycket effektivt och lätt värmer upp våra 220kvm till grader på en halvtimme. Tysktillverkade Kroll alloljebrännare. Tillförlitliga,robusta,flexibla och långlivade med års fabriksgaranti.


Europeiska kommissionen begär formellt Förenade kungariket att följa EU: s regler om industriutsläpp avseende små spilloljebrännare. Utsläppen från små spilloljebrännare , som ofta används i ateljéer och verkstäder för förbränning av spillolja för att generera värme, och med liten eller ingen miljökontroll, . Du kan inte omvandla en brännoljabrännare till en spilloljebrännare för säkerhetsändamål. Om du skulle värma spillolja i en standardbrännare skulle föroreningarna i oljan täppa till sprutan. Dessa orenheter avfiltreras i en spilloljebrännare , men i en brännolja brännare skulle de fångas i sprutan eller släppas ut i luften.


Hemlagad spilloljebrännare planer Om du drömmer om fri energi, kunde bygga en oljebrännare avfall förvandla dina drömmar till verklighet. Det finns planer på hemlagad brännare för att passa många olika applikationer, från enkla öppen låga typer till komplexa insprutningsenheterna. Hur man gör en Spilloljebrännare Kostnaden för olja och bensin är en ständig stress på levnadskostnaderna. Medan vissa människor är oroade över kostnaden, andra är bekymrade över effekterna fossila bränslen har på miljön. Tusentals restauranger i Nordamerika skapar använd matolja.


Miljontals fordon på vägen . Tänkte ev bygga om en oljebrännare till en så kallad alloljebrännare. Jag ska naturligtvis inte elda med annat än lagliga oljor! Grundtanken är att ersätta original munstycke med ett anpassat för .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg