torsdag 28 augusti 2014

Pelletskorg i vedpanna

Man kan nog elda pellets på det sätt men det blir svårt att få bra förbränning, luften ska ju genom. Om korgen å andra sidan är utformat så att liften inte kan sippra på sidan borde det väl gå mindre effektivt. Brinner inget vidare utan tilluft.


Olönsamt med pelletskorg jämfört med el? Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?

Hej, jag har en öppenspis med energikassett, har tidigare eldat med ved i denna, men står nu i valet och kvalet hur jag ska göra till hösten, vintern. Sotaren tipsade om pelletskorg och han verkade positiv till pelletskorg. Det blir jämnare eldning och verkar ju smidigt dessutom. Jag slipper bära tung ved fram . Elda ved och pellets, hur göra? Kanke en dum fråga för många men funderar.


Har en Egor Vmed två ack. Om man har lite svårt med ved på slutet av vintern - misstänker det kommer bli så :D Kan jag ösa in pellets direkt i pannan om jag har en bra glödbädd från ved?

I sådana fall är det en pelletskorg du skall införskaffa. En pelletskorg kostar bara runt några hundralappar och den går att använda i nästan alla . En pelletsbrännare monteras på en redan befintlig oljepanna, vedpanna eller kombipanna. Vill du elda med pellets i braskaminen eller den öppna spisen så kan du använda en pelletskorg. I en miljögodkänd vedpanna går det däremot bra att elda också med gran och tall.


I Vedpanna UNIKUM monterar man en extra svängarm och en pelletslucka på en armfäste som finns på den vänstra sidan av vedinkastöppningen. Varför är det bra att elda med pellets? Det är miljösäkert och billigt. Kanske så köper jag även en vedspis på samma gång. Jag köper troligen en vedeldad braskamin.


Där kan jag även köra med pellets mha pelletskorg. Jag var inne på en Tulikiivi men nu börjar jag vackla i min oomkullrunkeliga övertygelse. Svar: En braskamin är konstruerad för ved men man kan elda pellets i en speciell pelletskorg.


Det finns också pelletskaminer konstruerade speciellt för pellets. Fråga: Blir det mycket aska kvar? Vedpanna kopplad till ackumulatortankar av tillräcklig storlek underlättar för eldaren och miljön.

Här visas en uppsättning från. Det förefaller nästan för enkelt för att vara sant men med en så kallad pelletskorg inställd i kaminen el- ler öppna spisen får man flera. Jag har eldat med briketter i min vedpanna i år snart, i snitt går det - ton om året. Har man kamin men ingen ved kan det vara intressant med en pelletskorg , finns i olika storlekar.


Många är väl de som provat att elda pellets i s. En pelletspanna är i de flesta fall en olje eller vedpanna som modifierats för att enkelt kunna uraskas och många har automatiskt rensning av konvektionskanaler. Andra har försetts med tryckluftsrenblåsning av brännkoppen och tycker sig därför ha rätt att. Skott VVS i Malmö tipsar om billig och miljövänlig villavärme som även är bra för husets ventilation.


Vi jobbar ständigt med att utveckla och förbättra vårt sortiment. Jag börjar oftast med att stoppa in en massa smått brännbart och ibland så sprutar jag på lite tändvätska, spjället fullt öppet och efter en sådär minuter så matar jag på med lite tjockare vedklabbar och efter en timme ungefär så åker pannveden .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg