tisdag 29 mars 2016

Spiskråka

Någon som har hört talas om detta ? Tydligen så skall det var ett rör format till ett U som man ställer i den öppna spisen eller kamin som sedan. Det ser ut som et böjt rör. En del är fläktdrivna, men jag har sett utan med!


Mura in järnrör i murstock för att värma upp hus med.

Ibland kommenteras att OT frågor på happy besvaras snabbare och bättre än om man postar på rätt forum. Jag har letat på div forum och postat samma fråga lite här och var utan att få någon vettigt svar så nu testar jag happy. Efter att ha bott här i huset i år och eldat i öppna spisen flertalet gånger upptäckte vi igår vad metallmojängen som legat ner i eldstaden är för något.


Det var visst en fiffig liten sak som man har till att cirkulera luft som värms upp av elden och därmed ökar effekten av den öppna spisen. Lite off topics i ett värmepumpsforum, men eftersom jag vet att det finns många här som har mer värme-koll än bara värmepumpar försöker jag ändå. Jag skulle vilja köpa eller göra en klassisk spiskråka att ha i vår öppna spis. Det är mest ett test hur pass effektivt det är att köra den som lite stödvärme till .

Eldkråkan placeras direkt i den öppna . Färdiga smidda produkter. Blommor och dekorationer. Spiskråka Effektlackad redo för kombinationer. Varan ligger i kundvagnen.


Besökte en pub i England för några år sedan. Flera gånger faktiskt, eftersom vänner från Åre bor där. Puben ligger i Worlds End. Så nu har jag besökt minst två av världens ändar!


Arbetet har fått mig att tillbringa dagen i Trosa. Och det fortsätter i morgon. Så jag blir kvar av flera . See what people are saying and join the conversation. Kedjor i olika längder, pris.


Dörrkläppar, höjd resp.

Gångjärn med hakar Hörnstänger till öppen spis,. Det är ju samma funktion som en så kallad spiskråka. Den sugs in kall luft där nere som värms upp under passagen och blåses ut som varm i hålet där uppe, smart enkelt och billigt.


Jag är kanske trög, men i en vanlig eldstad med eldkråkor i rörform finns det ju vedklabbar som generera hyggligt med . Vi har en tradition att varje nyårsafton på förmiddagen träffas vi med vänner och gör någon uteaktivitet och avslutar med att grilla korv i spisen, det har varit väldigt spännande för barnen (och enkelt för oss vuxna). Hej Beställ en “ spiskråka ” då får du värmen . Detta sätt ger oftast rökfri uppstart! För att göra en vanlig öppen spis mer effektiv finns flera sätt att göra detta på.


Glaslucka ökar också värmeutaget. Tillverkar rökgasutrustning. Tänk på att konstruktionen gör att det blir svårt att få ut aska under gång så att säga. Svetsningen har jag inga synpunkter på, däremot valet av modell. Ska den användas sällan och du har mycket ved är det nog OK.


Annars skulle du satsa på någon modell med inbyggd spiskråka. Eller svetsa till något . Det känns lite värdelöst att se all värmen åka upp genom skorstenen, men det kommer inte på tal att sätta in någon kassett, det skulle förstöra ett redan perfekt inrett rum. Kan man inte sätta en värmeväxlare i skorstenen?


En som tar in luft nere på spishättan och genom konvektion släpper ut det längre upp . Byggprodukter inom spiskråka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg